Siirry pääsisältöön

Asiakasdata jalostuu AI:n avulla

Vuodesta 2010 toiminut kotimainen NBO tarjoaa B2B-myyntipalveluja organisaatioille, joiden kohderyhmänä on Suomen 2000 suurinta yritystä. NBO dokumentoi, analysoi ja raportoi myyntikeskuskustelujen perusteella kerättyä tietoa ja jatkojalostaa sitä yhdessä asiakkaan kanssa entistä tuottavammaksi. 

Tavoite

NBO:n toiminnan kivijalka on liidejä tuottavat, korkealaatuiset myyntikeskustelut, jotka sisältävät monipuolisesti asiakasta hyödyttävää dataa. Sekä keskusteluja että niiden tuottamaa tietoa on kuitenkin valtava määrä, joten sen monipuolinen analysointi on vaativaa ja aikaa vievää. 

NBO oli etsinyt tekoälyä tuntevaa asiantuntijaa keskustelujen kiteyttämiseen jo jonkin aikaa, mutta suurempien talojen ratkaisut tuntuivat liian valmiilta ja tuotteistetuilta, eivätkä ne vastanneet omia tarpeita tarkasti. Fonzit tuntui alusta asti kumppanilta, jonka kanssa oli mahdollista toimia räätälöidymmin ja etsiä yhdessä parasta tapaa soveltaa tekoälyä datan analysoinnin tukena. 

“Fonzitista huokui konsultatiivisuus ja Fonzitin tekoälyammattilainen oli alusta asti mukana kaikissa tapaamisissa. Oli helppo päätös valita Fonzit kumppaniksi uuden ja ehkä vähän pelottavankin asian tutkimiseen.”

Janne Airaksinen, NBO New Business Office Oy

Toteutus

Koska keskustelusisältöjen analysointiin ei vielä ollut sovellettu tekoälyä, ongelmaa lähestyttiin erilaisia ratkaisuja kokeillen. Alun haasteiden jälkeen analysoitavaa dataa päätettiin jäsentää vakiomuotoisemmaksi ja kouluttaa tekoälyä entistä tarkemmin. Seurasi kehitysloikka ja heureka-hetki: kun ihmisen ja tekoälyn tuottamia analyyseja verrattiin rinnakkain, olivat ne pääasiassa täysin yhteneväisiä, mutta tekoäly oli tarkempi – se paitsi poimi tuloksia, jotka erilaisista inhimillisistä syistä olivat jääneet huomaamatta, myös saattoi kuvailla niitä osuvammin. Samalla se nopeutti analysointiprosessia murto-osaan entisestä. 

Läpimurron jälkeen valmis sovellus integroitiin vielä muuhun järjestelmään, jossa oli jo valmiiksi kolmen muun toimijan rajapinnat. NBO:n mukaan se tapahtui täysin itsenäisesti, eikä vaatinut asiakkaalta muuta panostusta kuin saattaa osapuolet saman pöydän ääreen.

Janne Airaksinen, NBO New Business Office Oy

Kaikki on mennyt suorastaan pelottavan hyvin, sillä yleensä projektissa odottaa edes jonkinlaisia virheitä, mutta sellaisia ei tullut missään vaiheessa. Seuraavaksi aiomme kehittää Fonzitin kanssa tiedon kategorisointia, ja aloituspalaveri projektin käynnistämiseksi on jo käyty.

Kaipaako oma yrityksesi konsultoivaa ja kuuntelevaa kumppania, joka osaa räätälöidä tekoälyn palvelemaan juuri omia tarpeitasi? Ota yhteyttä, niin mietitään asiaa yhdessä.

Lue myös

Tekoäly etädiagnostiikan tukena

Klinik Healthcare Solutions on suomalainen terveysteknologiayritys, jonka tarjoamat sovellukset pyrkivät helpottamaan terveydenhuollon painetta ja nopeuttamaan siihen liittyviä prosesseja tekoälyavusteisesti. Klinikin perusti ryhmä lääkäreitä ja sovelluskehittäjiä,