Case Klinik
Klinik Healthcare Solutions on suomalainen terveysteknologiayritys, jonka tarjoamat sovellukset pyrkivät helpottamaan terveydenhuollon painetta ja nopeuttamaan siihen liittyviä prosesseja tekoälyavusteisesti. Klinikin perusti ryhmä lääkäreitä ja sovelluskehittäjiä, ja yrityksen tarjoamia ratkaisuja käytetään nykyisin Suomen lisäksi jo mm. Iso-Britanniassa ja Hollannissa.
Tavoite
Klinikin ratkaisujen ytimessä on lääketieteellinen tietokanta, jonka algoritmia lääkärit kouluttavat tekemään yhä kehittyneempää esidiagnostiikkaa ja arviointeja. Tuotekehitys on toimialasta johtuen erityisen vaativaa ja edellyttää mm. kliinisen riskin arviointia sekä EU:n edellyttämää tekoälyn ja lääkinnällisten laitteiden regulaatiota. Virheitä ei siis saa tapahtua, mikä asettaa paljon ehtoja myös yhteistyökumppaneille.
Klinik lähestyi Fonzitia etsiessään LLM-erityisosaajaa luomaan prototyyppiä palvelumallille, joka etsisi diagnooseihin liittyvää tietoa luotettavista lähteistä potilaiden käyttöön ja osallistaisi heidät sitä kautta paremmin omaan hoitoonsa. Erityisesti haluttiin testata tekoälyn laajojen kielimallien kehitysvaihetta ja turvallisuutta näin kriittisessä käyttökohteessa.
Toteutus
Fonzit toimi läheisessä yhteistyössä asiakkaan kanssa, jotta toiminnan lääketieteellistä luotettavuutta voitiin arvioida joustavasti ja reaaliaikaisesti. Jo noin kuukauden sisällä pystyssä oli prototyyppi, joka haravoi tietoa laajasti ennaltamääritellyistä lääketieteellisestä tietokannoista luotettavasti ja kieliriippumattomasti. Sovellus toimii hyvin alkuperäisessä tarkoituksessa, mutta se on myös helposti jatkojalostettavissa erilaisiin käyttötarkoituksiin oman tuotekehityksen rinnalla.

Fonzitin tuottama ratkaisu on hyvin korkealaatuinen. Yhteistyö oli tiivistä, vuorovaikutteista ja sujui hyvin. Meiltä ei vaadittu tämän teknologian osaamista, vaikka otimme vinkkejä vastaan mielellämme. Fonzit teki järkeviä ratkaisuehdotuksia ja kertoi riskeistä, harppauksia tehtiin ihan viikottain. Saimme demo-versioon yllättävän paljon ominaisuuksia ja sitä on jo esitelty asiakkaille esimerkiksi Hollannissa.
Rony Lindell,
Klinik Healthcare Solutions Oy

Klinikille tehty ratkaisu on periaatteeltaan helposti hyödynnettävissä hyvin monenlaisiin tarkoituksiin. Esimerkiksi suuri yritys voisi valjastaa sen avustamaan henkilöstön prosesseihin liittyvän tiedon etsimisessä, jolloin erilaisten lomakkeiden tai ohjeiden löytämiseen ei enää tarvittaisi työkaverin tai HR-osaston apua. Tällaisissa sovelluksissa tekoälyä voi mielestäni hyvin kutsua tukiälyksi, sillä mielestäni se on parhaimmillaan avustaessaan erilaisten prosessien nopeuttamisessa, varmistamisessa ja tukemisessa.
Mikko Laurikkala
Fonzit Oy
Mietitkö miten tekoäly voisi auttaa omassa toiminnassasi tai etsitkö erityisosaajaa tietylle alueella? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.